Baza noclegowa, atrakcje turystyczne i gastronomiczne w Polsce  - urloplandia.pl


Chia

     Już jedliście? Jeśli nie, to spróbujcie!

     Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica), trochę mylnie nazwana, ponieważ wywodzi się nie z Półwyspu Iberyjskiego, a z krajów Ameryki Południowej. Największe jej uprawy znajdują się w Meksyku i Gwatemali. Roślinki osiągają wysokość ok. 1 metra, a najcenniejszą ich częścią są nasiona. Niewielkie, o wielkości ok. 2 mm, przypominające z wyglądu małe kamyczki o różnych kolorach: czarnym, białym, szarym lub brązowym.

     Właśnie w tych nasionach zawiera się cała moc tej rośliny. Posiadają one ogromną ilość składników odżywczych, przy niewielkiej ilości kalorii. Mają 15 razy więcej magnezu, niż brokuły, 3 razy więcej żelaza, niż szpinak, 6 razy więcej wapnia, niż mleko, 8 razy więcej kwasów Omega-3, niż dziki łosoś, 4 razy więcej selenu, niż len, 2 razy więcej błonnika, niż otręby.

     Zwiększają poziom energii, poprawiają pracę mózgu, działają na poprawienie nastroju i koncentracji. Dzięki błonnikowi powodują uczucie sytości i oczyszczenie organizmu z toksyn, a także spowalniają trawienie węglowodanów i wchłanianie cukrów prostych. Zawarta w nich leptyna poprawia przemianę materii. Zmniejszają one złogi tzw. złego cholesterolu w ściankach naczyń krwionośnych. Znajdujący się w nich wapń wzmacnia układ kostny.

     Jak można je spożywać? Można je zjadać na surowo, lub suszone. Po namoczeniu w wodzie, wydzielają gęsty śluz, który doskonale reguluje procesy trawienne. Można dodawać do zup i sosów, gotować kisielki z nasionami i piec babeczki.

     Życzymy smacznego i zdrówka, zdrówka, zdrówka!

Z.W.

Ładuję stronę